Jak menedżerowie mogą wspierać ochronę konkurencji
dokończenie z >D1
Badania przesiewowe wykrywają potencjalnie istniejące kartele, zmowy przetargowe oraz przykłady upodabniania zachowań przedsiębiorców. Tak szeroki zakres wyników może jednak powodować błędy pierwszego rodzaju, gdzie organ ochrony konkurencji podejmuje działania na rynkach, na których nie dochodzi do ograniczenia konkurencji. Ponadto wyniki tych badań nie stanowią dowodu potwierdzającego istnienie niedozwolonego porozumienia, a tym samym nie są wystarczające dla wydania decyzji i nie mogą stanowić samodzielnego narzędzia ochrony konkurencji, dla swej skuteczności wymagają korzystania z narzędzi retroaktywnych.
Zaangażowanie menedżerów
Niski poziom znajomości prawa ochrony konkurencji i ograniczone zaufanie do organów władzy nie sprzyjają udziałowi przedsiębiorców w polityce ochrony konkurencji. Jednak to zaangażowanie przedsiębiorców jest niezbędne, ponieważ rynki podlegają szybkim zmianom, a żaden urząd nie zna poszczególnych rynków tak dobrze jak przedsiębiorcy, którzy na nich działają.
Przedsiębiorcy, którzy zawarli porozumienie ograniczające konkurencję, mogą składać wnioski w ramach programu łagodzenia kar lub programu leniency. Jednak warunkiem skorzystania z tych programów jest pełna współpraca z urzędem oraz przekazanie informacji i dowodów, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta